Slutspurt med digitalisering i 2023

Alle ledningsejere registreret i LER skal tage stilling til LER 2.0 og de krav der følger med. Derfor har Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) udsendt en mail til samtlige ledningsejere, der endnu ikke er overgået til LER 2.0, for at minde om tidsfristen for omstilling, der udløber 1. juli 2023.

Mail med påmindelse om nye krav for ledningsejere

I januar 2020 satte SDFI LER 2.0 i drift. LER 2.0 skal sikre, at der fremover udveksles ensartede digitale ledningsoplysninger, inden for 2 timer. Der er tale om digital opgradering, som både skal lette de administrative byrder ved gravearbejde og reducere antallet af graveskader.

Blandt andet kan de nye digitale ledningsoplysninger tilgås direkte i LER 2.0’s kortviser på en tablet, og anvendes i marken, der hvor der graves.

For at muliggøre denne opgradering, forpligtiger LER-loven ledningsejerne til senest 1. juli 2023 at være overgået til LER 2.0. Det betyder, at ledningsoplysningerne skal digitaliseres, så de kan udleveres i overensstemmelse med LERs datamodel og at ledningsejerne skal anskaffe IT-systemer, som sikrer automatisk udlevering af ledningsoplysningerne.

"Klar til LER 2.0 for ledningsejere"-vejledning

Deadline nærmer sig dag for dag - så husk at det også tager tid:

  1. At undersøge hvilke løsninger der findes
  2. At lægge budget for hver løsning inden I beslutter jer
  3. At få LER 2 på dagsordenen på bestyrelsesmødet
  4. At vente på at den valgte leverandør konverterer og klargør jeres nye LER 2-data

I næste artikel kan du læse om de ting I bør tage højde for når I skal vælge løsning:

LER 2.0-deadline nærmer sig

Få fast pris på hele LER 2-overgangen, her er link til simpel kontaktformular hos qLER: https://qler.dk/

Kilde:

Læs hele nyheden her.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram